Progressieve bureaus van Nederland 2020, categorie: Digital
Het gaat goed!
Steeds meer creatieve bureaus rechten hun rug en spreken hardop uit dat ze geen genoegen nemen met de wereld zoals die nu werkt. Zij kiezen ervoor hun skills inzetten om onze samenleving en ons gedrag duurzamer en socialer te maken: de vooruitgang.
De markt is nu nog klein, de opdrachtgevers vaak ook, en de opdrachten ook, maar alles wijst erop dat de vraag de komende jaren exponentieel zal toenemen. Good vibes dus ?
We moeten er natuurlijk voor zorgen dat opdrachtgevers én talent heel makkelijk hun weg te vinden naar deze duurzame bureaus. Hoog tijd daarom voor een overzicht van progressieve bureaus in Nederland anno 2020.
De lijst bestaat uit 6 categorieën:
- Digital (deze lijst)
- Branding & communicatie
- Strategische innovatie
- Product design
- Systems change
- Freelance collectieven
Op deze pagina: de categorie Digital.
____
Digital agencies, internetbureaus helpen bedrijven met het ontwikkelen van websites, apps, social media strategieën en andere vormen van digitale marketing. Ze weten hoe de digitale wereld zich ontwikkelt, identificeren waar en hoe jouw bedrijf waarde kan toevoegen, en zullen die digitale producten en diensten vervolgens met veel toewijding voor ontwerpen en bouwen. En passent maken ze ook je bedrijf meer klantgericht.
Greenberry
Complex vraagstuk? Kom maar op. Greenberry brengt strategie en design samen om digitale oplossingen te ontwerpen waar iedereen een beetje beter van wordt.
Services: Research, strategie, identity, content, design, bouw
Cases:
- De Vakantiedokter – App van Zilveren Kruis waarmee vakantiegangers altijd en overal medisch advies kunnen binnenhalen
- Nedvang.nl – Website die afvalverzamelaars en recyclaars in de verpakkingsindustrie met elkaar verbindt
- Ikvermoedhuiselijkgeweld.nl: Website van het Ministerie van VWS die mensen leert de signalen van huiselijk geweld te herkennen.
Meer weten:
Unc inc
Het leven draait om meer dan geld alleen, vindt Unc Inc. Met creativiteit en technologie kunnen mensen de wereld verbeteren, in alle opzichten. Daarom geeft Unc Inc de pioniers de middelen om die toekomst een realiteit te maken. Oftewel: digitale producten voor merken met een missie.
Services: Research, strategie, content, design, bouw
Cases:
- HVC.nl – Website voor het HVC dat transformeert van restafvalverbrander naar duurzaam energiebedrijf
- Brenger – Een app met als doel: nooit meer lege bestelbusjes op de weg
- LittleBitz – Een app en platform waarmee je rechtstreeks aan vluchtelingen doneert
Meer weten:
Grrr
Grrr presenteert zichzelf als ‘Creative Digital Agency voor Zinnige Zaken’. Oftewel: zaken die de wereld kan schoner, eerlijker en kleurrijker maken. Daarvoor combineren ze de kracht van branding & marketing met die van digitale innovatie. En: Grrr is een gecertificeerd B Corp.
Services: Research, strategie, identity, digital marketing, campagnes, design, bouw
Cases:
- Theoceancleanup.com – De website van de grootste schoonmaak ooit
- Waarzitwatin – App die onafhankelijke en betrouwbare informatie biedt over chemische stoffen in consumentenproducten
- Stedelijk.nl – Eigenzinnige en intuïtieve website voor het Stedelijk Museum
Meer weten:
Todaytomorrow
Heb je een goed idee dat smeekt om gerealiseerd te worden? Todaytomorrow is een startup studio die jouw idee razendsnel vertaalt in high-quality apps en het opzetten van je startup.
Én: oprichter Niels Meijsen was het gedrag van bedrijven zoals Booking.com zo zat dat hij zelf hotelboekingsite is begonnen; eentje die wel respectvol omgaan met hotels en reizigers. Zijn crowdfunding campagne haalde binnen no-time het doel van 1 miljoen… en toen werd het zelf 2 miljoen. Dat belooft veel goeds!
Services: Startup ontwikkeling, app design, development
Cases:
- Moonback – Een eerlijke boekingssite voor gasten én hotels (in wording)
- VraagApp – App die zelfredzaamheid vergroot dankzij antwoorden op alledaagse vragen
- Fello – App die de regeldruk voor mantelzorgers verlicht
Meer weten:
Digital Natives
Digital Natives is gespecialiseerd in digitale platforms. Ze helpen bedrijven digitaal te groeien en meer impact te maken. En met succes: Het door hun ontworpen donatieplatform Voordekunst haalde meer dan €28.800.000 op. Ik herhaal: 28,8 miljoen.
Services: Research, concept, design, bouw, hosting, onderhoud, trainingen
Cases:
- Voordekunst – Donatieplatform voor de Nederlandse creatieve en culturele sector
- Fair Wear – Internationaal ledenplatform voor een betere kledingindustrie
- Regiobank – Digitaal financieel platform voor deze Nederlandse bank
Meer weten:
Bolster
Bolster maakt platforms en campagnes voor progressieve organisaties. Denk aan campagnesites voor petities en fondsenwerving, journalistieke platforms en complete organisatiewebsites. Extra interessant is hun eigen initiatief Wings: een plug-and-play platform waarin nonprofits binnen no-time een eigen web presence kunnen lanceren. Inclusief fondsenwervingsmodule!
Services: Online strategie, contentstrategie, campagnestrategie, design, bouw, trainingen
Cases
- Wings – Website-as-a-service-platform voor nonprofit-organisaties
- Perikles Journalism – Digitaal platform voor professionele online magazines
- Humanistischverbond.nl – De website voor de landelijke organisatie en tientallen afdelingen
Meer weten:
Garage
Ontstaan uit de schoot van Essent timmert Garage nu hard aan de weg om een breder portfolio op te bouwen. Deze creatieven zijn stuk voor stuk uit het progressieve hout gesneden. Zo is zelfs de lunch 100% vegan. Dat zien we graag 🙂
Services: UX research, concept, design, bouw, design sprints
Cases
- Ezzy.nl – Digitaal platform waarop huizenbezitters in gesprek kunnen gaan met duurzaamheidsexperts namens Essent
- Energieverbruik apps – Visie op apps die klanten van Essent and Energiedirect.nl meer controle geeft over hun energiehuishouding
- VRenewables – Virtual reality app die engineers helpt om offshore windturbines efficiënter en meer gezamenlijk te ontwerpen.
Meer weten:
Ink
Ink is een ontwerpstudio gericht op sociale impact. Ze creëren producten, systemen en diensten die het beste in mensen naar boven halen. Daarvoor combineren ze design, psychologie en ondernemerschap. En dat lijkt te werken – inmiddels hebben ze een portfolio waar je ‘u’ tegen zegt.
Services: Research, strategie, design, bouw, growth hacking
Cases:
- Randstad – Strategie op hoe Randstad iedereen aangesloten kan houden op de arbeidsmarkt
- Garage 2020 – Een innovatielab om de jeugdzorg overbodig te maken
- Monuta – Een platform voor positieve gezondheid waar ‘silver influencers’ elkaar op de hoogte houden van handige life hacks om het leven ten volle te leven. Op elke leeftijd.
Meer weten:
Het moet gezegd dat er ook veel betekenisvol werk komt vanuit digitale bureaus als Fabrique en Momkai. En dat is geweldig!
____
Ontbreekt er een bureau op deze lijst? Let me know!
Lees verder over bureaus in de categorieën Branding & communicatie, Strategische innovatie, Product design, Systems change, en Freelance collectieven.
Index
“Make the world work, for 100% of humanity, in the shortest possible time, through spontaneous cooperation, without ecological offense or the disadvantage of anyone.” - R. Buckminster Fuller
1. UNDERSTANDING THE PROBLEM
On sustainability
- The Story of Stuff (2016)
- See no evil (2016)
- Sustainability is a political problem (2016)
- Use it all up (2016)
2. UNDERSTANDING HOW THE WORLD WORKS
On nature
- Nederland als rivierdelta (2023)
- What more do you want (2021)
- Opposite directions (2015)
- Nature VS. artifice (2015)
- The lowest state of energy (2015)
On human nature
- All of us possess ‘strongly positive directional tendencies’ (2022)
- De richting van chaos (The direction of chaos) (2020)
- The collective consciousness (2016)
- An overture on consciousness (2016)
- What makes humans different? (2016)
- Distinction, not individuality (2016)
- Grief (2016)
- Human body heat map of emotions (2015)
- Existential conservatism (2015)
- Quote: Undercurrent (2015)
On the meaning of life and living
- You are a leaf on a tree that has been growing for billions of years (2023)
- You are not just studying for your future (2021)
On culture
- Culture overrules nature (2016)
On morality
- Scarcity / Gratitude (2017)
3. UNDERSTANDING HOW CHANGE WORKS
On the Next Level Society
- Quote: Ancient Heart (2023)
On behavioral change
- How do we open people up to the idea of change in a time that screams for control? (2018)
- People don't change (2020)
- The one-senctence persuasion course (2017)
On marketing sustainability
- How creative agencies will save the world (2017)
- Why don’t people change their unsustainable ways? (2017)
- Sustainability needs marketing (2016)
- The carrot, the stick, the scenery and the cool (2016)
- How our focus on individual accountability puts the brakes on progress (2016)
- Checklist for sustainability communication (2016)
- Rule #6 in sustainability communication: Don’t tell me I’m wrong (2016)
- Wanted: Adjective (2016)
- Framing farming (2016)
- We’re not saving the planet (2016)
- Brainstorm: Uitkomsten - Van weten naar willen (2015)
- Brainstorm: Oproep! (2015)
4-A. FIXING HOW WE DESIGN THE WORLD
On naturalness
- Why we crave naturalness (these days) (2015)
- 顺其自然 (2015)
- What is naturalness? (2015)
On naturalness in behaviour
- Quote: Love someone exactly as they are (2022)
- Part of the Art: Levenslessen van een kunstenaar (2020)
- Deep listening (2020)
- Naturalness in Taoism (2020)
- Comfort car (2016)
- Quote: Trust yourself (2015)
- Quote: Unapologetically herself (2015)
- Deep ecology (2015)
- Naturalness in human behaviour (2015)
On naturalness in art
- Tokkelen / En opeens maken je vingers een fout (2020)
- Quote: Beauty is found... (2019)
- What art does (2015)
Artworks of interest
- The artist-free art of Semâ Bekirovic (2020)
- 4'33" (2020)
- The Magic Carpet of Daniel Wurtzel (2016)
- The generative systems of Brandon Morse (2016)
- This photo of Loouis Fernandes (2016)
- The Lotus wall of Daan Roosegaarde (2015)
- The mobiles of Alexander Calder (2015)
- The drawing trees of Tim Knowles (2015)
- The barely controllable brushes of Fabienne Verdier (2015)
On naturalness in architecture
- Principles of a great playground experience (2017)
- Unscripted use (2016)
- Acting natural does not mean: re-enacting nature (2015)
- 9 basic principles of biomimicry (2015)
Architecture of interest: naturalness
- Change is life (2019)
- Movable homes (2016)
- University building in Kolding, Denmark (2015)
- New Andean (2015)
On livable architecture
- Co-housing: The Wandelmeent (2016)
- The 'Cauliflower neighborhood' and the 'Woonerf' (2016)
- An organic approach to city design, or: Getting out of the way (2016)
- To watch: The Human Scale (2016)
- Cars make us lonely (2016)
- Flex (2016)
- Everyman's architecture (2016)
Architecture of interest: livability
- Zumthor vs Hadid (2021)
- Pluralist Tower (2020)
- Kowloon Walled City (2016)
On naturalness in design
- Dynamic art, architecture and design (2020)
- The three scopes of human design (2017)
- 9 basic principles of biomimicry (2015)
Design works of interest
- AI-generated rugs (2020)
- Open Up lamp (2015)
4-B. FIXING OUR RELATIONSHIP WITH OURSELVES
On well-being, self care and happiness
- Enough (2023)
- On old age (2022)
- To care is to self-care (2020)
- Quote: A little bit of 'I want to save the world' (2020)
- 8 key rules of living - A manifesto by Alain de Botton (2020)
- Modes: Make every time, quality time (2020)
- Daily dents (2018)
- Alternative missions (2016)
- Quote: Lightly, child (2016)
- Education (2016)
- Exercise in the recognition of virtuous feelings (2015)
4-C. FIXING THE RELATIONSHIP BETWEEN BUSINESS AND SOCIETY
On responsible business
- Ethical marketing yardstick (2023)
- Notes on responsible marketing (2020)
- Notes on Net Positive Business (2020)
- Open brief aan Kees Klomp, deel 1 (2019)
- Open brief aan Kees Klomp, deel 2 (2019)
- Let's talk: Hoe ziet een responsible business er nu werkeljk nu? (2019)
- How big corporates frame our world in their benefit (and against ours) (2019)
- Public spaces should be ad-free (2018)
- Globalisation is not a natural phenomenon (2017)
- Judging the merit of a business (2017)
- The Business Ethic (2015)
On Positive Design & design ethics
- Think UX' talk over Positive Design (slides + podcast) (2018)
- On manipulation (2016)
- The essence of a gun (2016)
- We're bad parents (2014)
On privacy
- Deel 1: Het 3-factor model van privacy (2020)
- Deel 2: De uitdagingen van online privacy (2020)
- Deel 3: Zo kan privacy ook (2020)
Progressieve bureaus van Nederland, 2021
- Categorie: Digital (2021)
- Categorie: Branding & communicatie (2021)
- Categorie: Strategische innovatie (2021)
- Categorie: Product design (2021)
- Categorie: Systems change (2021)
- Categorie: Freelance collectieven (2021)
OTHER NOTES AND WRITINGS
On digital design, CX/UX, and technology
- Mind states, or: How to describe a User Experience (2016)
- Quote: The real problem of humanity (2016)
- Quote: Staying human in the Machine Age (2016)
- Quote: Good design... (2016)
- De slapende potentie van je Verbal Identity (2014)
On the travel & hospitality industry
- Cooperation across the travel sector: who’s in? (2018)
- Samenwerken in de reisbranche: wie durft? (2018)
- Travel sector seeks greater cooperation and more knowledge about travelers (2018)
- A state of liminality: How understanding traveler psychology can facilitate smarter investments (2018)
- A state of liminality: Hoe begrip van de psychologie van de reiziger helpt om slimmer te investeren (2018)
Miscellaneous
- MIMI-model (2023)
- The Unbearable Lightness of Being… isn’t that unbearable (2021)
- Quote: On writing (2020)
- Ghosts (2017)
- Link dump, 2 (2016)
- Link dump, 1 (2016)
- The Clock of the Long Now (2016)
- Learning styles (2016)
- Gentle reminder (2016)
- Summer (2016)
- Opinion-size-shape-colour-origin-material-purpose noun (2016)
- The perfect walk (2015)
- The mind grows thoughts (2015)
- Still there (2015)
- Bigger (2015)
- Trimennen (2002)
On minimalism
- Multiple articles published at Understanding Minimalism →
About