Progressieve bureaus van Nederland 2020, categorie: Branding & communicatie
Het gaat goed!
Steeds meer creatieve bureaus rechten hun rug en spreken hardop uit dat ze geen genoegen nemen met de wereld zoals die nu werkt. Zij kiezen ervoor hun skills inzetten om onze samenleving en ons gedrag duurzamer en socialer te maken: de vooruitgang.
De markt is nu nog klein, de opdrachtgevers vaak ook, en de opdrachten ook, maar alles wijst erop dat de vraag de komende jaren exponentieel zal toenemen. Good vibes dus ?
We moeten er natuurlijk voor zorgen dat opdrachtgevers én talent heel makkelijk hun weg te vinden naar deze duurzame bureaus. Daarom deze lijst van progressieve bureaus in Nederland anno 2020.
De lijst bestaat uit 6 categorieën:
- Digital
- Branding & communicatie (deze lijst)
- Strategische innovatie
- Product design
- Systems change
- Freelance collectieven
Op deze pagina: de categorie Branding & communicatie.
___
Ver voordat de eerste impact-driven digital agencies er waren was er al vraag naar de communicatie over duurzaamheid. Greenwashing praktijken schuwend zetten onderstaande bureaus hun skills elke dag in om positieve keuzes in de samenleving tot stand te brengen.
The Terrace
The Terrace is het strategiebureau voor communicatie en duurzaamheid. Ze inspireren en activeren hun klanten om betere, betekenisvolle keuzes te maken en begeleiden hen om deze te bewerkstelligen. Dit doen ze middels duurzaamheidsstrategieën en -rapporten, branding, communicatie en stakeholder management.
Services: CSR strategie en implementatie, branding, communicatie, impact measurement & reporting, stakeholder management, trainingen
Cases:
Meer weten:
Dawn
Misschien wel het bekendste ‘duurzame’ reclamebureau Dawn is ervan overtuigd dat missiegedreven organisaties een positieve impact op de samenleving kunnen maken en tegelijkertijd hun business kunnen groeien. En daar stelt Dawn haar creativiteit graag voor beschikbaar. En: Dawn is een gecertificeerde B Corporation.
Services: Brand strategy, identity, campagnes
Cases:
Meer weten:
Heldergroen
Heldergroen represent Haarlem in dit lijstje. Al jarenlang timmeren ze dapper aan de weg, en hun portfolio is inmiddels een soort overzichtstentoonstelling van Nederlandse progressieve merken.
Services: Strategie, merkidentiteit, campagnes
Cases:
- Wijzonol – Wijzonol pakt de voortrekkersrol in de bouwwereld
- TNO – Menselijke merkcampagne laat impact van innovatie zien
- Willem & Drees – Positioneren van een biologisch merk in een online groeimarkt
Meer weten:
Havas Lemz
“If you want to change the world, you need a business vision.” Da’s al en goed opening statement, toch? Havas Lemz is zo lekker bezig. Deze gecertificeerde B Corp blijft maar sterk werk uitpoepen.
Services: Strategy, branding, campagnes
Cases:
- Cooling Down The Planet – Campagne voor Justdiggit
- Sweetie – Omstreden campagne voor Terres Des Hommes om webcamkindersextoerisme te stoppen
- Aardkloten – Campagne voor Greenchoice: stop met aardkloten (praten zonder actie) en kom in actie
Meer weten:
Multitude
Designstudio Multitude maakt sterke merken van organisaties die geloven dat het beter kan. Of dat het beter moét – en dat verschil willen maken. Ze zien vormgeving als aanjager van de vooruitgang, en ze zien overal ‘verschilmakers’. Denk aan sociale ondernemingen, culturele instituten, tech-vernieuwers en onderwijsinnovatie. En ook Multitude is een B Corp. Nice!
Services: Branding, websites, animaties, campagnes
Cases:
- WOMEN Inc. – Een digitale thuisbasis die een inclusieve samenleving versnelt
- Amsterdam Museum – Een digitale tentoonstelling voor en door Amsterdammers
- Wise – Nieuwe visuele identiteit voor deze iconische non-profit organisatie
Meer weten:
BKB Campagnebureau
Campagnebureau BKB vertelt verhalen. Vanuit hun kantoor in Amsterdam agenderen zij kwesties die ze belangrijk vinden. Van de vluchtelingenproblematiek tot gelijke kansen in het onderwijs, van duurzaam beleggen tot het belang van open data en van veteranen tot werkstress. Voor hun opdrachtgevers en op eigen initiatief.
Service: Onderzoek, strategie en boodschapontwikkeling, publiciteit en promotie, bijeenkomsten en grassrootscampagnes, online strategie, content.
Cases:
Meer weten:
Kindly Made
Wie kiest wordt gekozen, zei iemand me laatst. Dat hier waarheid in zit bewijst Kindly Made. Oprichter Timo is vegan, schrijft daar over, en met als gevolg dat Kindly Made meerdere vegan brands in het portfolio heeft.
Services: Brand strategy, print design editorial design, package design, digital design, social design, animation, copy, photography
Cases:
- Karma Shoarma – Brand identity en packaging voor dit award-winnende plant-based kebab merk (Proberen! Inderdaad echt top)
- Suppleam – Brand identity en packaging voor vegan sportvoeding- en supplementen brand
- Primal Essence – Brand identity en packaging voor dit plant-based cosmeticamerk uit Amsterdam
Meer weten:
Vandejong
Communicatie is het niet-zo geheime wapen van Vandejong in de strijd voor vooruitgang. Als je ze beziet zou je niet denken dat ze al 30 jaar bestaan; hun recent gelanceerde nieuwe website is bijvoorbeeld superfris.
Services: Brand development, Campaigns, Design sprints, Custom projects
Cases:
- Leven lang leven – Brand identity en campagne voor een project dat nieuwe mogelijkheden creëert om ook op latere leeftijd nog een heerlijk leven te leiden (samen met Kennisland)
- De Nieuwe Boerenfamilie – Identity, website en campagne voor een platform dat Nederlandse boeren helpt te innoveren
- Let It Grow – Hoe laat je een nieuwe generatie weer tuinieren? In plaats van een marketing strategie cultiveerde Vandejong een beweging van urban green idealists
Meer weten:
Rainbow Collection
Van oorsprong een impactstrategieclub, is Rainbow Collection de afgelopen jaar steeds meer richting creative agency gaan bewegen. En met succes! Door voorbij de gangbare business en brandingmodellen te kijken ontwikkelen ze strategieën en designs die onze opinies en ons gedrag een positieve draai geven. En: Gecertificeerd B Corp!
Services: Impact strategy, branding, design, coaching
Cases:
- Tjebbi – Op zoek naar de product-market fit voor dit draagbare handbidet
- Homie – Positionering en identity voor een start-up die de witgoedsector volledig circulair wil maken
- Return to Sender – Definitie van een nieuwe, tastbare langetermijnambitie
Meer weten:
____
Ontbreekt er een bureau op deze lijst? Let me know!
Lees verder over bureaus in de categorieën Digital, Strategische innovatie, Product design, Systems change, en Freelance collectieven.
Index
“Make the world work, for 100% of humanity, in the shortest possible time, through spontaneous cooperation, without ecological offense or the disadvantage of anyone.” - R. Buckminster Fuller
1. UNDERSTANDING THE PROBLEM
On sustainability
- The Story of Stuff (2016)
- See no evil (2016)
- Sustainability is a political problem (2016)
- Use it all up (2016)
2. UNDERSTANDING HOW THE WORLD WORKS
On nature
- Nederland als rivierdelta (2023)
- What more do you want (2021)
- Opposite directions (2015)
- Nature VS. artifice (2015)
- The lowest state of energy (2015)
On human nature
- All of us possess ‘strongly positive directional tendencies’ (2022)
- De richting van chaos (The direction of chaos) (2020)
- The collective consciousness (2016)
- An overture on consciousness (2016)
- What makes humans different? (2016)
- Distinction, not individuality (2016)
- Grief (2016)
- Human body heat map of emotions (2015)
- Existential conservatism (2015)
- Quote: Undercurrent (2015)
On the meaning of life and living
- You are a leaf on a tree that has been growing for billions of years (2023)
- You are not just studying for your future (2021)
On culture
- Culture overrules nature (2016)
On morality
- Scarcity / Gratitude (2017)
3. UNDERSTANDING HOW CHANGE WORKS
On the Next Level Society
- Quote: Ancient Heart (2023)
On behavioral change
- How do we open people up to the idea of change in a time that screams for control? (2018)
- People don't change (2020)
- The one-senctence persuasion course (2017)
On marketing sustainability
- How creative agencies will save the world (2017)
- Why don’t people change their unsustainable ways? (2017)
- Sustainability needs marketing (2016)
- The carrot, the stick, the scenery and the cool (2016)
- How our focus on individual accountability puts the brakes on progress (2016)
- Checklist for sustainability communication (2016)
- Rule #6 in sustainability communication: Don’t tell me I’m wrong (2016)
- Wanted: Adjective (2016)
- Framing farming (2016)
- We’re not saving the planet (2016)
- Brainstorm: Uitkomsten - Van weten naar willen (2015)
- Brainstorm: Oproep! (2015)
4-A. FIXING HOW WE DESIGN THE WORLD
On naturalness
- Why we crave naturalness (these days) (2015)
- 顺其自然 (2015)
- What is naturalness? (2015)
On naturalness in behaviour
- Quote: Love someone exactly as they are (2022)
- Part of the Art: Levenslessen van een kunstenaar (2020)
- Deep listening (2020)
- Naturalness in Taoism (2020)
- Comfort car (2016)
- Quote: Trust yourself (2015)
- Quote: Unapologetically herself (2015)
- Deep ecology (2015)
- Naturalness in human behaviour (2015)
On naturalness in art
- Tokkelen / En opeens maken je vingers een fout (2020)
- Quote: Beauty is found... (2019)
- What art does (2015)
Artworks of interest
- The artist-free art of Semâ Bekirovic (2020)
- 4'33" (2020)
- The Magic Carpet of Daniel Wurtzel (2016)
- The generative systems of Brandon Morse (2016)
- This photo of Loouis Fernandes (2016)
- The Lotus wall of Daan Roosegaarde (2015)
- The mobiles of Alexander Calder (2015)
- The drawing trees of Tim Knowles (2015)
- The barely controllable brushes of Fabienne Verdier (2015)
On naturalness in architecture
- Principles of a great playground experience (2017)
- Unscripted use (2016)
- Acting natural does not mean: re-enacting nature (2015)
- 9 basic principles of biomimicry (2015)
Architecture of interest: naturalness
- Change is life (2019)
- Movable homes (2016)
- University building in Kolding, Denmark (2015)
- New Andean (2015)
On livable architecture
- Co-housing: The Wandelmeent (2016)
- The 'Cauliflower neighborhood' and the 'Woonerf' (2016)
- An organic approach to city design, or: Getting out of the way (2016)
- To watch: The Human Scale (2016)
- Cars make us lonely (2016)
- Flex (2016)
- Everyman's architecture (2016)
Architecture of interest: livability
- Zumthor vs Hadid (2021)
- Pluralist Tower (2020)
- Kowloon Walled City (2016)
On naturalness in design
- Dynamic art, architecture and design (2020)
- The three scopes of human design (2017)
- 9 basic principles of biomimicry (2015)
Design works of interest
- AI-generated rugs (2020)
- Open Up lamp (2015)
4-B. FIXING OUR RELATIONSHIP WITH OURSELVES
On well-being, self care and happiness
- Enough (2023)
- On old age (2022)
- To care is to self-care (2020)
- Quote: A little bit of 'I want to save the world' (2020)
- 8 key rules of living - A manifesto by Alain de Botton (2020)
- Modes: Make every time, quality time (2020)
- Daily dents (2018)
- Alternative missions (2016)
- Quote: Lightly, child (2016)
- Education (2016)
- Exercise in the recognition of virtuous feelings (2015)
4-C. FIXING THE RELATIONSHIP BETWEEN BUSINESS AND SOCIETY
On responsible business
- Ethical marketing yardstick (2023)
- Notes on responsible marketing (2020)
- Notes on Net Positive Business (2020)
- Open brief aan Kees Klomp, deel 1 (2019)
- Open brief aan Kees Klomp, deel 2 (2019)
- Let's talk: Hoe ziet een responsible business er nu werkeljk nu? (2019)
- How big corporates frame our world in their benefit (and against ours) (2019)
- Public spaces should be ad-free (2018)
- Globalisation is not a natural phenomenon (2017)
- Judging the merit of a business (2017)
- The Business Ethic (2015)
On Positive Design & design ethics
- Think UX' talk over Positive Design (slides + podcast) (2018)
- On manipulation (2016)
- The essence of a gun (2016)
- We're bad parents (2014)
On privacy
- Deel 1: Het 3-factor model van privacy (2020)
- Deel 2: De uitdagingen van online privacy (2020)
- Deel 3: Zo kan privacy ook (2020)
Progressieve bureaus van Nederland, 2021
- Categorie: Digital (2021)
- Categorie: Branding & communicatie (2021)
- Categorie: Strategische innovatie (2021)
- Categorie: Product design (2021)
- Categorie: Systems change (2021)
- Categorie: Freelance collectieven (2021)
OTHER NOTES AND WRITINGS
On digital design, CX/UX, and technology
- Mind states, or: How to describe a User Experience (2016)
- Quote: The real problem of humanity (2016)
- Quote: Staying human in the Machine Age (2016)
- Quote: Good design... (2016)
- De slapende potentie van je Verbal Identity (2014)
On the travel & hospitality industry
- Cooperation across the travel sector: who’s in? (2018)
- Samenwerken in de reisbranche: wie durft? (2018)
- Travel sector seeks greater cooperation and more knowledge about travelers (2018)
- A state of liminality: How understanding traveler psychology can facilitate smarter investments (2018)
- A state of liminality: Hoe begrip van de psychologie van de reiziger helpt om slimmer te investeren (2018)
Miscellaneous
- MIMI-model (2023)
- The Unbearable Lightness of Being… isn’t that unbearable (2021)
- Quote: On writing (2020)
- Ghosts (2017)
- Link dump, 2 (2016)
- Link dump, 1 (2016)
- The Clock of the Long Now (2016)
- Learning styles (2016)
- Gentle reminder (2016)
- Summer (2016)
- Opinion-size-shape-colour-origin-material-purpose noun (2016)
- The perfect walk (2015)
- The mind grows thoughts (2015)
- Still there (2015)
- Bigger (2015)
- Trimennen (2002)
On minimalism
- Multiple articles published at Understanding Minimalism →
About